Tänk på däcken

Det är viktigt att hålla koll på sina däck, det kan leda till katastrof om man missar vissa detaljer så vi tänkte skriva ihop en liten text om hur däck fungerar och vad som är viktigt att veta.

Ett bildäck är en gummimassa fylld med luft och sitter på bilens hjul. Massan är gjord på en mängd olika material som till slut bilder den typ av bildäck man är ute efter. Däcken som pryder bilarna idag skiljer sig avsevärt från hur de var utformade på de första bilarna på vägarna. Den huvudsakliga delen är först och främst kornet, som är den gummilindande stålslingan som ser till att däcket får dess runda form. Stommen som lindas runt denna är av olika textiler som ligger i flera olika lager och hålls samman av gummiskikt. På detta finns det så kallade bälten som är olika lager av stålvajrar och återigen textiler som tillsammans ökar stabiliteten i bildäcken. Klinchen är buntar av stålvajrar som ser till att täta ordentligt mellan däcken och fälgarna. Ytterst finner man den så kallade slitbanan som är gjord av en kombination mellan olika gummimaterial, både syntetiskt gummi och naturgummi. Detta gummi ska tillsammans med mönstret som finns utformat på bildäcket ge själva däckets de egenskaper som önskas. Beroende på hur det är utformat så kan de få olika egenskaper gällande bromsförmågan och hur det bildäcket förhåller sig vid körning på vattnig yta.

Bildäcken kan skilja sig åt en del i egenskap men de är alla uppbyggda på samma sätt. När man utformar däcken för olika ändamål så är det ofta mönstret som skiljer sig åt. Bildäck har i vanliga fall så kallad standardmönster och fungerar på samma sätt oavsett hur man monterar det. Det finns dock varianter med Asymmetriskt mönster eller riktningsbestämt mönster. Riktningsbestämt mönster på bildäck används för att få bättre vattendränering i högre hastigheter och används därför mest i tävlingssyften på våta underlag.

På bildäck finns det olika märkningar för att man snabbt ska veta vad som gäller angående det specifika däcket. Tillverkaren och produktnamn finns alltid på bildäcken sedan finns även däckets dimensioner märkta. Dimensionerna på däcket beskriver bredden samt höjden på däcket men även fälgdiametern. Detta underlättar väldigt mycket om man exempelvis behöver ett nytt däck men är osäker på ifall det skulle matcha bilen. Det finns även andra märkningar på bilen som visar ifall de är Mud & Snow däck, dessa är vanliga på vintertid då de är speciellt utformade för hala och våta underlag.

En annan märkning som kan finnas på bildäcket är XL eller EL som visar att det klarar av högre belastningar vid högre tryck. Det finns även de bildäck som är märkta med den maximala hastigheten man bör hålla vid användning för att det inte ska slitas sönder. Det är viktigt att tänka på att man har bra med mönsterdjup i bildäcken, delvis för att det är olagligt och man kan bötfällas ifall man har för slitna däck men även för att det kan vara väldigt riskabelt att åka med bildäck utan mönsterdjup. I Sverige gäller det att man har minst 1,6 mm mönsterdjup samt 3 mm under vintertid. Även om gränsen för mönsterdjupet är väldigt lågt under sommartiden rekommenderas det att byta bildäck ifall man märker att de är för slitna för säkerhetens skull.